Monday, June 18, 2007

.... وبعدين

اما صدقت طلعت من حالة الاحباط و الاكتئاب اللي كانت عندي بسبب حاجات كتير كانت ملعبكة في بعضها ، الدنيا لعبكت تاني و كل ما اقول خلاص انا كويسة ، انا كويسة كأني باصة لنفسي في مرايا و عمال بقنعها بكدة ، ادخل جوايا تاني و ألاقي عنية واقعة و حواجبي عاملة 111111 مش 11 بس ، و الدنيا بمبي جدااااااااااا

نفسي حد يقولي الناس بتعمل كدة ليه في بعض ، ليه الدنيا كلها بقت بتجري ورا مصالحها الشخصية

و مفيش اي اعتبار للقانون الانساني ، ليه الشك بقى سمة عامة عند الناس ، ليه المسلمين بقوا بيحتقروا

و يقرفوا من المسحيين ، و المسيحيين بيبصوا للمسلمين كلهم على انهم قتالين قتلة

امبارح و انا راكبة الاتوبيس لاقيت واحد عجوز ، بس راجل ، بواقي الحرب يعني بيقف

و يقعدني قلت يمكن نازل الاتوبيس فضي فيه مكان راح الراجل دة قعد تاني ، قلت اه دة قام علشان يقعدني ، جات واحدة ست تاني وقفت قام وقعدها و الشباب كلهم قاعدين جواهم ضحكة سخيفة ، المهم انه الاتوبيس

اتملأ ولاد ، طلبة من مدارس يعني ، قعدوا يتكلموا و الراجل دة واقف وهم ألفاظهم بسم الله ا شاء الله فخر الصناعة المصرية ، الراجل قال ، و تعاونوا على البر و التقوى ولا تعاونوا على الاثم و العدوان و لسانك حصانك ان صنته صانك و ان هنته هانك ، يالهوووي ، الراجل رفع ايده علشان اصاب بصدمة عاطفية

لمحت الصليب فيها ، طيب ماهو ، ايه الفرق بقى ما احنا عايشين و كويسين ، بنقتل في بعض ليه ؟ مفيش

سبب منطقي ، كل الاسباب وهمية لا تتعلق بفتنة طائفية على قد ماهي بتتعلق بعلاقة المصريين ببعض

مش لدين ولا لملة حتى المجتمع بقى هش لدرجة تخلي الجيران يطلعوا اذ فجأة على بعض يضربوا بعض بالنار و السنج و المطاوي ، الموضوع يتعلق بعقلية شعب عاش طول عمره بدون قتن و بدون حروب اهلية ... يمكن عايزينه يجرب بقى و دة له حسابات تانية
الحكومة اللي هي المفروض بيتم تعيين دعاة و ائمة المساجد

من خلال مباركتها هي السبب و اكيد مش هي المسئولة الوحيدة عن حدوث الغباء المستحكم

المتمثل في دعوة ائمة المساجد اللي هم اساسا ناس مبتفهمش لمحاربة ما اسموهم الكفار ، كفار ايه

بلا بلا ازرق بطلوا البتاع اللي بتشربوه دة ، قال ايه التبرك ببول النبي و التحفة المفتي دة كمان يعني

بجد اقعدلنا على جنب ، مفيش حد خلاص بأة بيأمنلك لا انت ولا عشرة من اللي بيقولوا على الفتوى: " صنعتي و متتحشروش فيها" فيه عالم دين محترم يا اخي يقول كدة .. حرام بقى منكو لله مليتو البلد
نيجي بقى للمصيبة الاكبر ، احب اسألكم سؤال ؟ لو العلاقة بين حد و بين صحابه جه واحد تاني خربها بسبب

معلومات غلط بينقلها عبر معارف الحد الاولاني و الحمد لله ، الموضوع تطور لدرجة انه مش المعلومات

بس اللي غلط لا ، الدنيا احلوت اووي لما بقى الواحد التاني بيطور في المعلومات الغلط اللي
خدها على لسان الحد الاولاني علشان توصل بأسلوبه هو على مسئولية الحد الاولاني
و الحمد لله برضو... تقريبا انا هنجت و تعبت جدا و ربنا يستر
و تم زف الخبر الاخير إليّ من شوية بقى ابن زكي بدر "شيخ سب الدين" في مصر يبقى

رئيس جامعة يا ناس اتقوا الله فينا بقى لو معندكوش ربنا يبقى خلاص اعملوا اللي انتو عايزينه

الكارثة بقى ، ماهي الحكاية بالتدريج علشان متتخضوش علية ، سارة نور الدين صحفية سابقا

احد رواد المصحات النفسية حاليا ، ما علينا ، ايه اللي بيحصل في فلسطين و لبنان و العراق

انا خدتهم شألة واحدة لاني حاسة اني تعبتكم في القراية ، عامة انا احب اهني الخارجية المصرية على موقفها الحاااازم اواواوي _ حازم حازم - في انها رحبت بحكومة الطوارئ

الفلسطينية الغير شرعية يا حكومة .... ولا على ايه الشتيمة ، اصلها حكومة طوارئ هاتجيب ايه يعني غير واحدة زيها

وبعدين بصراحة انا اعلنت في تصريح سابق لية على الماسنجر ان هاتنظم دورة تدريبية لطلاب قسم الارهاب في جامعة تورا بورا هايصرف عليها جامد و هايكون مقرها جوانتانامو ، قريبا انتظرونا
تعالوا زورونا تجدوا ما يتعسكم

5 comments:

Alaa said...

الاسلام اكتر دين كفل لغير المسلمين حقوقهم في عيشة آمنة وسط المسلمين

لكن للأسف اعداء الدين هم اللي دخلوا المفاهيم الخاطئة هنا
و تفاهة علماء الدين أصدي بتوع الدولة اللي شغالين سفرجية في القصر الرئاسي اللي انتي اشرتي ليها برده سبب
لانهم بيتناولوا امور تافهة - طبعا ده غير انهم بيحلل الحرام و يحرم الحلال - و مش بيتكلموا في الأمور دي

حاجة و الله تعقد
لو يحكموني عليهم هاطلق عليهم طلبة الدورة التدريبية بتاعتك يخلصوا عليهم كلهم

تحياتي لكي على الكلمات الاكثر من رائعة و الاسلوب الجميل

Anonymous said...

اخير خلاصت الامتحانات وهبداء افهم اية اللى بيدور حوالية
اولا ازيك يا سارة وحشنى جدا انتى وكل المجموعة بتاعة حقوق الانسان
ثانيا بقى انا ليا راى فى موضوع المدونة بتاعتك دى
قولتى كل المشاكل بتاعة الوطن العربى ومشاكل مصر برافوة انتى عايزة اية بقى يا بنتى نركز فى مشكلنا احنا الاول احنا اولا وبعدين نشوف مشاكل الوطن العربىىىىىىىىىىى
اقولك على سر انا من كتر متبعت الاحداث الطائفية فى البلد بقيت على يقين ان الموضوع دة بقى متمرار كلة من تحت ايد السلطة السياسية والغريب انى مش فاهم الهدف ليةةةةةة
الشعب دة بقى غريب انا مش عارف اية المانع ان يكون لية دين انا بحبة وهو دينى وانتى يكون ليكى دين تانى انا بحترمة لانة دينك اللى انتى بتحبية كل المصرين بتعمل كدة اللى السلطة والفانون فى جمهورية مصر العربية
يمكن يجى يوم يكون فى حل يمكن بس انا اشك فى دة من اللى انا شايف
ودة هخلينا اسئل سؤل مهم امتى هنمسك لبعض السيف ؟؟؟؟؟؟ وساعتها الحكومة هتكون شهاد مشافش حاجة
والشعب كلة مختل عقليا
واللهى عمار يا محروسة
والنبى سلميلى على كل اللى بتقبلية
سعيد وطنى

مقاومة said...

متشكرة جدا يا علاء على متابعتك مدونتي ، و تعليق سفرجية القصر دة جامد جدااا و اعتقد انه احسن وصف للناس بتوع طواف العروبة
..............

ياااااه يا سعيد ، وانت كمان واحشني والله ، و مبروك خلصان الامتحانات ، وبعدين موضوع السلطة السياسية دة ومسئوليتها عن الفتن الطائفية ، انا بقول انها مش لوحدها المسئولة ، عقليتنا بقت كدة .. واهداف الشعب و الحكومة مبقتش واحدة وبالتالي بنخبط في بعض ، و بعدين انا هامسكلك السيف قريب فاسأل احسلك ههههههههه ، ابقى خلينا نشوفك يا سيدي

alzaher said...

إزيك يا مقاوم
سررت بلقائك أمس في نقابة الصحفيين وأرجو أن تزورني على مدونتي في أي وقت
البيت بيتك
:)

مقاومة said...

اولا انا مش مقاوم ، انا مقاومةو بنت ، و ثانيا حضرتك لم تقابلني في نقابة الصحفيين امس لانني لم اذهب الى هناك من الاساس للاسف و من سوء حظي اني لم اقابلك ، ثالثا مدونتك اكثر من رائعة بجد