Saturday, April 21, 2007

الذكرى رقم 6

مش عارفة لو كان الكلام اللي هاكتبه ليه لازمة ولا لأ ، بس النهاردة الذكرى رقم 6 لاخر معركة كانت بيني و بين السرطان ، أنا فرحانة جدا أني لسة عايشة على الرغم من اني بعيط لما بفتكر إلا أني بجد اتعلمت من التجربة دي حاجات عمر ماحد يتخيل اني هاتعلمها ، انا بجد اللي شفته مع المرض دة آلام شديدة جدا يارب محدش يشوفها في الدنيا حتى لو كان مين، دي حاجة نادرة من الحاجات في حياتي اللي فاكرة تفاصيلها كويس جدا مش عايزة اقولها لأنه الحمد لله عدت و لكن اللي اقدر اقوله انهم كانوا حوالي 3 شهور من العذاب المتواصل في المستشفى بعيد عن أمي ، و كمان و صدقوني الموت كان أهون إلا إن ربنا رحمن رحيم والحمد لله انه موجود ، علشان كدة انا مستعدة اعمل اي حاجة في الدنيا علشان مستشفى سرطان الأطفال دي تتبني و يبدأ الشغل فيها علطول العيال دي عايزة تتعالج و ربنا ينتقم من اللي كان السبب يا يوسف يا والي يابن ... ، حسبي الله و نعم الوكيل كل آلام الأطفال و الناس المصابة بالمرض دة في رقبة المسئولين و أولهم مبارك الكلب و حسبي الله و نعم الوكيل تاني و يمكن ربنا احياني لحاجة ممكن اقدر اعملها و غيري لأ ..يمكن! عارفة اني تسببت بألم لماما و بابا و كل اللي حوالية إلا انها كانت بجد ذكرى مميزة من الذكريات اللي في حياتي و اسفة لو كنت تعبتكم في قرايتها بس كان لازم أدونها علشان بقالي 6 سنين عايشة و مش عارفة اكتب حاجة فيها لحد دلوقتي.

14 comments:

Anonymous said...

eeh ya set sarah?hatwadey nafsek fedahya...belkakalam eley entey katbah dah

مقاومة said...

يا سيدي خليها على الله

أحمد عبد الفتاح said...

مش كنت لسه بقولك امبارح انتي مش عارفه انتي قوية اد ايه ؟
أه كلامي طلع صح
فكرتيني بحاجات كتير وناس كتير
الله يسامحك

sohier said...

sarah begad 3agabny awe el katbteesh ana mabsouta bekey enek kaweya w edrty tehzemey haga kebra zay deih ana aboya ba2alo 10 seneen ta3ban bas mesh saratan dah kan nazeef fel moukh bas howa lesa kawey w beykaweem ;) w wa2ef zayeek kedah

rabena ykeremek w ye2weky mesh 3arfa enty fakrany wala la2 ana soheir abaza :)

salamteek w dayman 3ayza ashoufek kaweya
ashoufek bekheer
salam

Anonymous said...

ايه يا استاذه ساره التدوينه انسانيه بجد ممكن تخلى الناس تعيط بس فى حاجه واحده انا شايف انك غلطانه فيها فى النقطه الخاصه بدعوتك بعدم اصابه حد هكذا اى كان هو واحب افكرك ان فى دا دعاء جميل بس عايزين نستثنى من ناس وهم عائله مبارك ونظامه

a7lam 3adya said...

اكيد يا سارة دى كانت محنة وعدت وخليكى عارفة انو ربنا بيحبك عشان كده خلاكى تمرى بيها ... حمد لله على سلامتك الف سلامة عليكى ...

عايزة اقلك حاجة :: انا بحب مدونتك من غير شتايم :)

مقاومة said...

بصراحة انا ترددت كتير في كتابة التدوينة دي لاني مش عارفة ابدأ ولا انتهي منين ، بس ما علينا
اللي علينا بقى
حتي حسني مبارك و نظامه و بوش و اعتى ظالم في الدنيا لا يمكن ادعي عليه بالمرض حتى لو كان ألم من آلام أي مرض
الحاجة التانية: الحمد لله اني مريت بتجربة زي دي ، الحمد لله انا اتعلمت كتير و زاد ايماني بربنا كتير

Anonymous said...

شفاك الله وعفاك يا حببتي وان شاء الله يكون في ميزان حسناتك يوم القيامةان الالم يجعلنا نقترب من الاخرين يجعلنا اكثر شفافية اكثر قربا من الله ان الله احيانا لا يستجيب دعاء عبده لانه يجب ان يسمع صوته وهو يناجيه فاذكرينا في صالح دعائك

قلمي الحر said...

السلام عليكم.كل ذكري جديدة وأنت أقوي وأشد وأكثر ثقة في الله وفي نفسك..كل ذكري وأنت معي وبجانبي , ويارب تفضلي لي علي طول ..كل ذكري وأنا شايفك جرئية ونشيطة ولسانك بيحدف دبش ,لاني ما أقدرش اعيش من غير دبشك اللي علي قلبي زي العسل..كل ذكري وأنا أكون قادرة أكون صديقة لك بجد ... كل ذكري وأنت وأنا قادرين نقول لا للظلم اللي في البلد ونقول اه للحرية اللي بنطالب بيها... كل ذكري واحنا نحاول نساعد فيها كل طفل محتاج مساعدتنا..كل ذكري واحنا بندعي عليهم حسبنا الله ونعم الوكيل وربنا يشفي غيظ قلوبنا منهم....كل ذكري هافتكرها وهاخدك في حضني وأضمك وابوس خدك اليمين والشمال واقولك ربنا يخليكي لي

Anonymous said...

انا اول مرة اعرف الموضوع ده
وده خلاني
لأول مرة اعلق عندك بشخصيتي الحقيقية

من الواضح ان سارة لسه عندها اسرار كتير تخليها حد حلو قوي

سيبك بقي من الكلام التقليدي اللي هو ده اختبار ومش عارف ايه ؟


انت جامده قوي

وبالنسبه لتعليق قلم جاف وتعليقها

احب اقولها
كل ذكري وانتي بتكلي بتاع اللي اسمه....وتعملي دماغ

واهدي الاغنيه الجايه
لطنط هيام وعمو عمر وكل الاهل والاحباب في كل مكان

احمد رجب

مقاومة said...

ياعم الحاج اسمها قلم حر مش جاف ، دة بقى رخيص جدا في السوق دلوقتي الصين ماسابتش حاجة ، من الابرة للصاروخ!
ما علينا
وبعدين ياعم بقى بطلوا تشردوا للصفحة دي على المدونات ، يخربيت البصل و سنينه ، هو اللي بيخليكوا تتسطلوا و تنشروا فضايحنا ، على فكرة يوم ما نشرت الحوار بتاعنا هنا كنت واكلة جزمة قديمة علشان كنت مضايقة جدا
بس انا اهو قردة ، محسسني انها اخر المعارك و كل اللي يقرأ يعيط ، لا إله إلا الله ، لسة يا جدعان ما شفتوش حاجة ، و بعدين بقى يا احمد المرة الجاية باسم مدونتك لو سمحت هههههههههه

خواطر شاب غاضب said...

شوفي بقي
واضح انك مقاومة بجد
بصي يا بنتي
انتي خاليكي كده
جامده
وعلي راي الزعيم القائد الرمز يا جبل ما يهزك ريح
انتي يابت
احمدي ربنا
واشكريه علي نعمت
وقولي يارب
دو كلنا نقول يارب
وحسبي الله ونغم الوكيل

Anonymous said...

مقاومة
ايه التفرقة العنصرية دي
افهم من كده انك تناضلي من اجل حرية الأقلام الغاليه بس
والاقلام الجاف والرصاص ملهاش حرية ايه قد كده انتي ديكتاتورية



وبالنسبة للبصل
انا مقلتش حاجه انتي اللي قلتي



احمد رجب

مقاومة said...

و ماله حد قالك علية بروليتاريا علشان اقاوم من اجل حرية الاقلام الرصاص
و بعدين انا طالعة لصاحبنا يعني هاجيب الديكتاتورية من برة!
انا بهذر يا جماعة صدقوني